Karate

Karate, de weg van de lege hand

Wat is karate?
Karate betekent letterlijk lege (Kara) hand (te): het is een manier om je te leren verdedigen zonder wapens. Vuisten, handen, ellebogen, knieën, voeten worden doeltreffend ingezet om je te verdedigen.
Het is een ongewapende zelfverdedigingskunst, die karakterontwikkeling en zelfbeheersing door training beoogt. Het is daarbij ook een “levenswijze”, namelijk de samenvloeiing tussen lichaam en geest, tussen mens en natuur, tussen aanvaller en verdediger. Dit betekent dat karate je niet alleen zelfverdediging brengt, maar ook lenigheid, goede lichaamshouding, conditie, lichaambeheersing, coördinatie en reactie vermogen.

Karate Mossel-Boot
Karate Mossel-Boot heet de wedstrijdploeg van BUDO STICHTING BOOT en staat onder de deskundige leiding van WIM MOSSEL, 5e dan en vele malen Nederlands kampioen en 2 maal Europees kampioen.  Hij was van oktober 2009 t/m december 2012 tevens bondscoach senioren van de KBN, de Karate-do Bond Nederland. De wedstrijdploeg staat naast Wim Mossel onder leiding van Henk Sporkslede, François van Langevelde en Lydia Mossel.

Jeugdkarate
Kinderen leren meer voor zichzelf op te komen en stralen daardoor meer zelfvertrouwen uit. Karate ‘vormt’ de beoefenaar en geeft hem of haar een dosis zelfvertrouwen wat ze de rest van hun leven goed kunnen gebruiken. Daarnaast zijn de trainingen ook gewoon heel leuk. Karate Mossel-Boot/Budo Stichting Boot behoort al vele jaren tot de nationale en internationale top. De karateka´s van Wim Mossel, behaalden vele Nederlandse titels. De stichting is aangesloten bij de erkende bonden van NOC/NSF en heeft erkende docenten die zorgen voor hoge kwaliteit in de trainingen. Jeugdlessen worden al gegeven vanaf 5 jaar. De trainingen zijn pittig, maar worden goed opgebouwd, zodat ieder op zijn niveau kan meedoen.

Karate voor senioren
Budo stichting Boot geeft naast jeugd- en wedstrijdkarate ook al jarenlang karate voor senioren (vanaf ca.17, 18 jaar). Het is een dynamische en gevarieerde vechtkunst die gebruikmaakt van speciale zelfverdediging- en aanvalstechnieken.
De beoefening staat bekend om zijn vormende waarde en persoonlijke ontwikkeling. Je kunt hierbij denken aan aspecten als zelfvertrouwen, zelfbeheersing, doorzettingsvermogen en eigenwaarde. Daarnaast ben je bezig om jezelf te leren verdedigen en focus je op je algehele conditie en lenigheid.
De Karatestijl waarin lesgegeven wordt is het Wado Ryu, dat zich kenmerkt door zijn vloeiende en natuurlijke bewegingen. Technieken worden altijd in een meegevende of ontwijkende vorm ingezet, waarna er een effectieve tegenaanval volgt.
Door de oorsprong van deze stijl kennen we ook een groot aantal zelfverdedigingsituaties uit het jiu-jitsu en ontwijkingen c.q. verplaatsingen uit het kendo (zwaardvechten).

Door het laagdrempelige karakter bij Budo Stichting Boot wordt er lesgegeven aan diverse doelgroepen. De afgelopen jaren behaalden tientallen sporters hun zwarte band voor een landelijke commissie en dat bewijst dat de karateka’s ook op nationaal niveau meedoen. De seniorenploeg staat onder leiding van Peter van der Berg, 5e dan en Rijkserkend leraar en landelijk dangraden examinator.

Karate
Logo mossel-boot zwolle